Tengelykapcsolók
Általános információ
A tengelykapcsolók (hétköznapi nevén kuplung, vagy hardytárcsa (ez téves elnevezés, mert a Hardy tárcsa a kuplungok egy konkrét típusa, de mégis sokan az összes tengelykapcsolót így hívják)) két tengely vagy más gépelem ideiglenes vagy tartós összekapcsolására szolgáló alkatrészek. A tengelykapcsoló a hajtáslánc egyik fontos eleme, a gépalkatrészek együttforgását és a forgatónyomaték átvitelét szolgálják. Több kapcsoló összeépítése is szokásos. A tengelykapcsolókat akkor használják, ha szükségessé válik a mozgás- vagy erőátvitelt időben vagy mértékben ellenőrizni (pl. elektromos csavarhúzók esetén egy tengelykapcsolóval korlátozzák az átvihető nyomatékot; a tengelykapcsoló ellenőrzi, hogy egy autó mekkora erőt közvetít a kerekek felé, stb)
A tengelykapcsolók feladata gyakran a tengelyek szögeltérésének kompenzálása és/vagy a rezgések átvitelének csökkentése is.
Leggyakrabban a Körmös tengelykapcsolók használatosak, hiszen egyszerű felépítésűek, könnyen cserélhetők és olcsók. A holtjátékmentes körmös tengelykapcsolókat szinkronhajtásokban használjuk. A fogasgyűrűs tengelykapcsolók hasonlatosak a körmös tengelykapcsolókhoz, de pontosabb nyomatékhatárolásra képesek. Speciális kivitelük a SAE perem vagy FL perem általában erőgépekben használatos. A gumiabroncsos (FFX) tengelykapcsolókat általában nagy teljesítményű ventilátorok, szivattyúk törőgépek elemeként hasznosítják. A H-Flex tengelykapcsolók működése a Körmös tengelykapcsolókra hasonlít, de a műanyag helyett kis méretű gumi betéteket használ a csillapításra. A Centaflex tengelykapcsolók a H-Flex tengelykapcsolók továbbfejlesztett változatai. Speciálisan kialakított gumi betétekkel dolgozik. A Hardy tárcsa pedig két agy közé csavarozott gumigyűrűből áll.