Hírek
Villanymotor peremek szabványos jelölései a motorokon
A villanymotorokat általában direkt meghajtásra, vagy hajtóművel csatlakoztatva használjuk. Direkt meghajtásnak azt nevezzük, amikor a villanymotor tengelyére helyezünk fel egy szíjtárcsát, vagy lánckereket és a villanymotor hajtását szíjjal vagy lánccal közvetlenül adjuk át a meghajtott tengelynek. Hajtóműves motornak azt nevezzük, amikor a villanymotor és a hajtómű pereme összecsavarozásra kerül. Ebben az esetben a villanymotor forgó mozgását a hajtómű által megváltoztatva adjuk át.
A villanymotorokon vagy van perem, vagy nincs... Direkt hajtás esetében talpas motorokat kell használnunk, hiszen a motort rögzíteni kell valahogyan. (Az nem izgat minket, hogy van-e perem, vagy nincs, mert nem használjuk!) Hajtóműves motorok esetében általában nem használunk talpat, hiszen a motor a hajtóműre van erősítve (a peremmel). Hajtóműves motoroknál a perem mérete a fontos számunkra, mert ezt csatlakoztatjuk a hajtóműhöz! A talpak és peremek kialakításának jelölése egyforma az egyfázisú és a háromfázisú villanymotorok esetében is. A hajtastechnika.hu webáruház villanymotorokra vonatkozó táblázataiban figyeljünk a B3, B14, B5, B34 és B35 jelölésekre!
Minden villanymotorra csavarokkal vanak rögzítve a peremek. Ez azt jelenti, hogy utólag vásárolt peremmmel bármikor megváltoztathatjuk a villanymotorunk kialakítását. Az egyfázisú villanymotorok peremei itt találhatók. A háromfázisú villanymotorok peremei itt találhatók.
A peremek/talpak jelölései:
B3 konfigurációnak nevezzük a talpas, perem nélküli kialakítású villanymotorokat. Ebben az esetben a villanymotor tengelyénél egy teljesen zárt, esetleg hűtőbordákkal és nyílásokkal ellátott, de csavaros rögzítésre alkalmatlan (B3) perem kerül felszerelésre. Ennek a képe az alábbi:
B34 konfigurációnak nevezzük a talpas és kisperemes (B14 peremmel szerelt) kialakítású villanymotorokat. Ebben az esetben a villanymotor tengelyénél egy teljesen zárt, de rögzítő furatokkal ellátott B14 perem kerül felszerelésre és a talp is megmarad. Ez a villanymotor konfiguráció használható direkt meghajtásra is és B14 behajtású hajtómű csatlakoztatására is! Szükség esetén a talp lecsavarozható! Ennek a képe az alábbi:
B35 konfigurációnak nevezzük a talpas és NAGYperemes (B5 peremmel szerelt) kialakítású villanymotorokat. Ebben az esetben a villanymotor tengelyénél egy teljesen zárt, de rögzítő furatokkal ellátott B5 perem kerül felszerelésre és a talp is megmarad. Ez a villanymotor konfiguráció használható direkt meghajtásra is és B5 behajtású hajtómű csatlakoztatására is! Szükség esetén a talp lecsavarozható! Direkt hajtásra általában nem alkalmazunk B35 konfigurációjú motort, mert a nagy perem akadályozhatja a talp rögzítését! Ennek a képe az alábbi:
Amennyiben biztosan tudjuk, hogy nem direkt hajtásra használjuk a villanymotort amit vásároltunk, akkor használhatunk talp nélküli kiviteleket. (Vagy egyszerűen lecsavarozzuk a talpat. Az aluházas motorok esetében a talp szinte minden esetben eltávolítható.)
B14 konfigurációnak nevezzük a kisperemes (B14 peremmel szerelt), talp nélküli villanymotorokat. Ebben az esetben a villanymotor tengelyénél egy teljesen zárt, de rögzítő furatokkal ellátott B14 perem kerül felszerelésre. Ez a villanymotor konfiguráció B14 behajtású hajtómű csatlakoztatására használható! Ennek a képe az alábbi:
B5 konfigurációnak nevezzük a NAGYperemes (B5 peremmel szerelt), talp nélküli villanymotorokat. Ebben az esetben a villanymotor tengelyénél egy teljesen zárt, de rögzítő furatokkal ellátott B5 perem kerül felszerelésre. Ez a villanymotor konfiguráció B5 behajtású hajtómű csatlakoztatására használható! Ennek a képe az alábbi: